Carpe Diem

10e april 2010. Blivande studenters kanske viktigaste dag på året. Ens framtid kan möjligtvis påverkas beroende på resultatet av denna relativt viktiga dag. Vad är det för dag jag pratar om? Jomen självklart dagen då en stor del av Sveriges ungdomar skriver Högskoleprovet.
Och eftersom jag själv räknar mig till Sveriges ungdomar så faller jag självklart in under den kategorin.

Lagom sur och grinig över att behöva gå upp 6.30 på min lediga dag går jag och lägger mig alldeles för sent på fredagen innan provdagen, trots påpekandet från min rumskompis att "Inte gå och sova senare än klockan 23."
Vaknar först av väckarklockan, funderar på att skita i provet, somnar om, vaknar igen, alldeles för sent.
10 minuter innan bussen går slänger jag mig ur sängen, plockar hastigt ned min omsorgsfullt valda matsäck för dagen (då snackar vi snabb energi i form av energidryck och godis såklart).
Hann med bussen, nätt och jämnt, och börjar vakna till lite. Känner mig lite mer peppad än dagen innan. Sitter och mässar mitt mantra i huvudet, "Detta är en utmaning, jag kommer vara grym, detta är en utmaning, jag kommer vara grym..."
Man måste ju försöka peppa sig själv lite!

Det är fruktansvärt mycket folk på bussen efter några stationer och det är relativt uppenbart att jag inte är ensam om att åka över hela stan för att försöka visa Sveriges universitet och högskolor att jag är fullt kapabel till att genomgå deras utbildningar.

Väl framme följer jag strömmen och försöker orientera mig till rätt gata, rätt hus och rätt sal. Inte särskilt svårt då alla skall åt samma håll, bara att haka på helt enkelt.

När jag kommer fram till salen sätter jag mig ned och äter en banan och försöker tänka positivt. Det går rätt bra, jag har aldrig varit en sån som är orolig inför prov. "Det går som det går" brukar vara min filosofi, så även i detta fallet.

Provet startar 9.00 efter introduktion och en titt på dagens schema. Provet är uppdelat i fem block med en tidsgräns på 50 minuter per block. Mycket raster och relativt lång lunch. Passar mig bra.

Provet flöt på relativt bra, och tiden gick fortare än jag faktiskt ville att det skulle. Hann inte riktigt anpassa mig i början så det blev mycket gissningar i de första två blocken.

Men over all så skall jag inte klaga, jag är nöjd med resultatet men känner att jag skulle kunna göra bra ifrån mig om jag faktiskt övade lite innan. Så till hösten skall jag nog försöka en gång till, men då med lite erfarenhet i bagaget!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0